Quote Hans van der Meij

"... ook de zwakte van het boek. Managers herkennen zich daar te weinig in. Technieken geven een richting aan en dat is wat Kessels en anderen in feite doen. Maar wat zij naar mijn idee dan weer te weinig doen, is aangeven dat er meer dingen in de technieken moeten zitten. Het is te weinig holistisch als het gaat om organisaties.
Wat is nou het vertrouwen dat mensen gaan veranderen? Jullie hoop was dat ik zou antwoorden: deze en die technieken, rollen of factoren. Maar dan ben je weer veel te analytisch bezig. Het probleem is dat je je dan verliest in wat ik het geheel zou willen noemen. Het geheel is de interactie tussen al die componenten, dus niet alleen het afzonderlijke, maar ook de interactie en alles wat ongearticuleerd is gebleven. Semler heeft het vaak over emoties, meer dan anderen, maar onduidelijk blijft wat hij er aan doet. Bijvoorbeeld in vergaderingen waar de emoties hoog opliepen. Ik ben er dan wel in geïnteresseerd wat er precies gebeurt op momenten dat hij mensen echt raakt. Want dat zal zeker gebeurd zijn.

Al die literatuur, al die verschillende modellen, mijn vrouw is daarin een geweldig antimiddel. Ze zet me vaak met beide benen op de grond en gaat veel meer voor: waar draait het in het leven om? Als wetenschapper is dat niet het eerste waar ik me mee bezig houd. Je krijgt heel andere vragen op je pad.

Die managers die bij Semler gaan kijken zullen niet gauw veranderen, die luisteren niet eens naar de boodschap! Die mensen breng je niet in verlegenheid. Jullie denken dat al die mensen zien hoe goed het daar bij Semco draait, hoe enthousiast en betrokken de mensen zijn. Vergeet het maar, ze zien helemaal niks! Ze zoeken
de heilige graal, de pot met goud! Liefst gisteren geïmplementeerd zonder enige kosten. Zo plat is het."

                     
                      Dr. Hans van der Meij
is Universitair Hoofdocent op de 
                      Universiteit Twente, Faculteit Gedragswetenschappen. 
                      Hij heeft het boek speciaal voor ons onderzoek gelezen.